Båthamnen

Kängsö båthamn ägs och drivs av medlemmarna i Råneå Båtklubb.

Som medlem i klubben kan du hyra båtplats i hamnen. Priset för en båtplats är 720 kr/breddmeter/år. Antalet båtplatser är 180. Medlemsavgiften uppgår till 250 kr/år. Det inkluderar hela familjen. Inträdesavgift 2000 kr
Det finns en uppställningsplats med c:a 20 platser på 5x8 m som kan hyras för 800:-/år samt uppställning av båtvagnar under hamnens öppettid för en hyra av 400:-/år

Lediga båtplatser 230920

Översikt båtplatser

Sjösättning och upptagning av båtar sker via ramp eller via inhyrd mobilkran.
I hamnen finns också en mastkran för på- och avmastning av segelbåtar.
Hamnen är utrustad med tömningsanläggning för septitank.
Flytvästar finns för utlåning.

Det finns platser finns för gästande båtar, med bom eller långsides förtöjning. Avgift 100:-/dygn.

Ett sommarcafé som drivs av den lokala brottarklubben är öppet dagtid  från före midsommar tills senare delen av augusti.

Varje säsong debiteras de medlemmar som hyr båtplats eller arrenderar sjöbodsplats en arbetspliktsavgift på 500 kr/plats. Den återbetalas till de som ställt upp och arbetat en arbetsdag i hamnen. Föreningens ekonomi bygger på att alla medlemmar hjälps åt, så snart man har möjlighet och behov finns, med att hålla ordning, plocka skräp, klippa gräs, röja sly, laga, måla etc.

Våra medlemmar hjälps också åt med vakthållning i hamnen, nattetid, från maj till oktober. Vaktlista skickas ut under maj månad.

De sjöbodar som finns i hamnområdet är privatägda. Marken utarrenderas av klubben.

Hamnansvariga via e-post info@raneabk.se.